Cvičení vs zdraví

25.09.2013 21:03

Cvičení ano, nebo ne

Někteří klienti se mě ptají, zda by měli cvičit, když mají problém třeba ze zády a já vždy říkám Ano! O masáži se říká, že je to pasivní prevencí před problémy a naopak cvičení je prevencí aktivní. Když píši o problémech, nemám tím na mysli jen bolesti svalů, ale třeba i problémy s lymfatickým systémem.

Duše a tělo

Bohužel se setkávám často s případy, kdy lidé zcela zavrhují cvičení a spoléhají na vyléčení svého těla přes duši, psychiku, či energie. Zatím, co jsem z praxe viděl, jsou tito lidé většinou ve špatné náladě, nedovedou se vyhrabat ze zdravotních problémů, které mají, nebo, když už se dostanou z jednoho zdravotního problému, upadnou hned do jiného. V lepším případě mají pocit krátkodobého zlepšení.

Teď jistě nemusí se mnou někteří souhlasit, ale psychika a tělo jsou stejně důležité. Na jednu stranu je nutné dbát na duševní hygienu, relaxovat, odpočívat apod., ale je taky nesmírně důležité dávat tělu to, co potřebuje a tím je pohyb! Nelze spoléhat na to, že fyzické problémy lze vyléčit jen energiemi, či dalšími terapiemi. Dokud budou naše těla fyzická, tak budou potřebovat fyzickou aktivitu. Spousta našich mediálních vzorů, ke kterým se snažíme přiblížit, protože jsou štíhlí, krásní, zdraví atd., veřejně přiznává, že velký podíl na tom, jak se cítí a jak vypadají, má pravidelná sportovní aktivita. Proč by tedy u nás "normálních" lidí tomu mělo být jinak?!

Psychika (či duše) a tělo se navzájem velmi ovlivňují. Není jistě bez zajímavosti, že lidé, kteří pravidelně cvičí, se cítí velmi dobře nejen po fyzické, ale i po psychické stránce. Mnozí z nás můžeme z vlastní zkušenosti potvrdit, že se po sportovní aktivitě cítíme lépe.

Tělo a stroj?

Naše tělo je jako živý stroj. Máme dokonalý pohybový aparát, naše svalová a kosterní soustava je složitá a komplexní pohyby, které nám umožňují, jsou přeci skoro až zázračné. Co si musíme uvědomit je, že naše fyzická schránka nebyla stvořena k celodennímu sezení, nebo ležení. Tělo je "vyrobeno" k účelu pohybu a jestli k tomuto účelu nebude využíváno, tak musí zákonitě chřadnout. Jistě budete souhlasit, když u nějakého stroje budou odcházet ložiska (klouby), nebude dobře naolejován (kloubní výživa), nebude udržovány v čistotě jednotlivé díly (kosti), budou mu deformovat a puchřet gumové spoje a řemeny (naše svaly a šlachy), tak nejenže budou jednotlivé díly stroje odcházet, ale bude se přetěžovat a ničit i jeho motor (naše vnitřní orgány). Netvrdím, že když budeme mít zdravou a silnou svalovou i kosterní soustavu, že nemúžou nastat jiné zdravotní problémy. Tvrdím, že pokud nebudeme dostatečně dbát na svůj pohybový aparát, tak zdravotní problémy jistě přijdou.

Jaké cvičení zvolit

Je jedno, jaké cvičení si zvolíte. Nenechte se ovlivnit tím, nebo oním, že jeho typ cvičení je nejlepší. Svým způsobem je hloupost honit se za nejnovějšími trendy a "osvědčenými" způsoby. Většinou budete příliš přemotivování tím, co od daného pohybu očekáváte. Není ani tak důležité, jaký sport si zvolíte - jestli bude cvičit ve fitku, běhat po lese, chodit na aerobik. Důležité je, aby jste se prostě hýbali! Když budete pravidelně aktivně sportovat, zjistíte časem, že začínáte lépe rozumět svému tělu. Pokud budete pozorní k tomu, jak vaše tělo reaguje na vámi zvolené cvičení, či sportovní aktivitu, budete sami cítit, jakým dalším směrem se vydat, aby vám bylo po fyzické stránce dobře. Neříkám tím, aby jste si nenechali poradit od profesionálních trenérů, ale přemýšlejte nad tím, jaké informace dostáváte.

Cvičení musí být takové, aby vás bavilo. Jedině, když vás cvičení bude bavit, tak u něj vydržíte dlouhodobě a třeba už i celý život. A pokud vás nějaký pohyb začne bavit, většinou přijdou další cvičení či sporty, které si budete přidávat, ale už ne proto, že je potřebujete, ale protože je chcete. Určitě je vhodné nedělat dlouhodobě jediný sport, ale vhodně ho doplnit další aktivitou, pokud možno hodně odlišného charakteru. Ale vše má svůj čas, v prvé řadě je třeba si najít něco, co vás bude bavit jako hlavní činnost.

Nedoporučuji začínat se cvičením doma. Jen velmi málo lidí je schopno se přinutit si vyhradit čas třeba půl hodinky na cvičení v domácím prostředí. Pokaždé se najde rozumný, nebo líbivý důvod, proč dělat to, či ono a cvičení odsouváte a odsouváte, pak si řeknou, zítra je taky den a po nějaké době cvičení zcela vzdají. Proto je dobré najít si aktivitu někde venku, nejlépe mezi lidmi, kteří taky cvičí a tak si málokdo pak dovolí lenošit. Další důvodem, proč cvičit venku, je i možnost si "vyčistit" hlavu, což se vám doma nemusí povést.

Rozhoduje nejen to, aby vás bavila daná aktivita, ale i prostředí a lidé, kteří kolem vás jsou. Když se rozhodnete třeba pro cvičení ve fitku, tak je dobré si vyzkoušet dvě, tři ve vašem okolí. Fitko vás musí oslovit - každému se líbí něco jiného. Někdo uvítá větší prostor, pro jiného bude důležitější, že je prostor pořádně osvětlen venkovním světlem a samozřejmě vás musí oslovit i lidé, kteří se v daném fitku objevují. Pokud se vám nelíbí prostředí, které jste si vybrali ke cvičení, tak už automaticky budete bojovat i s nechutenstvím jít tam vůbec chodit.

Jak často cvičit

Nad touto otázkou se vždy musím pousmát. :-) Člověk, kterého baví nějaká sportovní aktivita, tuto otázku nikdy nepoloží. Vzpomeňme si, co jsem napsal na začátku tohoto článku - člověk má tělo kvůli pohybu. Hýbat by se měl každý den. Tím samozřejmě nemyslím dát si každý den 10 km běhu, nebo každý den do fitka, ale přeci i hodinová procházka je pohyb a navíc, pokud jste s partnerem, či partnerkou, tak jistě vám oběma více prospěje a bude i příjemnější hodinka spolu na procházce venku než hodinka spolu před televizí.

Intenzivnější cvičení stačí 4x týdně (jako maximum), ale třeba již zmíněnou procházkou můžete vyplnit další dny.

Komplexní přístup

Tímto článkem nechci říci, že jen cvičení je správnou cestou. Už bylo mnohokráte dokázáno, že masáže a jiné terapie také výrazně pomáhají našemu zdraví. O naše zdraví je třeba dbát komplexně. Tělo potřebuje pohyb i regeneraci. Stejně jako psychika potřebuje svoji činnost i relaxaci. To, že masážní techniky fungují, dokazují i naši sportovci, kteří mají maséra pořád při ruce a dokazují to i mí klienti, kteří mi povídají, jak se jim ulevilo popřípadě, že se cítí lépe.

Nicméně v tomto článku jsem se chtěl zabývat odpovědí na otázku cvičení, proto jsem trošku masáže odsunul stranou a těmi se budeme zabývat zase jindy.

Dle mého názoru, pokud přijdete opakovaně do masérny s bolestmi, či problémy, které vás sužují delší dobu, je na místě, aby s vámi masér probral i možnost cvičení. Pokud bude tvrdit, že všechnu vaši bolest odstraní sám a stačí pouze k němu chodit, tak něco není v pořádku.

Základní rady

  • pravidelné cvičení s radostí
  • přistupovat ke cvičení, že chci (nikoliv musím)
  • pozorovat na sobě změny (zdravotní, i "líbivé") a ...
  • nechat se jimi motivovat
  • hýbat se s rozumem - nic se nemá přehánět
  • umět i relaxovat po cvičení (tělo si také musí odpočinout a regenerovat)

Závěrem

Myslete na sebe. Myslete na své zdraví. Starejte se o své tělo, jako se staráte o svoje auto, byt, dům, či zahradu apod. Z toho všeho je vaše tělo a zdraví pořád to nejdůležitější.